Zašto su 50-20-30 nove savršene mjere ili kako bolje upravljati svojim financijama
Upravljanje financijama nekima je jednostavno, a neki ipak trebaju malo pomoći oko organizacije. Srećom, postoji mnogo načina pomoću kojih možete uspješnije organizirali svoj budžet i ostvarili financijsku stabilnost. Osnovno pravilo upravljanja financijama je ne trošiti više nego što to naše financijske mogućnosti dopuštaju, no to nije uvijek tako jednostavno kao što nam se čini. Naravno, postoje situacije u kojima si želite nešto priuštiti ili vam je potrebna gotovina u kratkom roku kako biste ostvarili neke od svojih planova i zato su tu za vas naši brzi krediti.
Jedan od pristupa upravljanja osobnim financijama je i pravilo koje se zove 50/30/20, a koje vam na jednostavan način može pomoći da organizirate svoj budžet.
50/20/30 pomoći će vam da razvrstate, odnosno alocirate svoje prihode u 3 različite skupine:
50: Ovo su nužni troškovi koji uključuju prehrambene namirnice, režije, komunalije, zdravstvenu zaštitu, prijevoz, hipoteku, troškove vrtića i škola, itd. To su oni troškovi koji vas čekaju svaki mjesec i koji su neizbježni, drugim riječima to su troškovi koje morate podmiriti. Obratite pozornost na ukupni izdvojeni iznos, a ne samo na pojedinačni trošak. Neki plaćaju višu stanarinu, ali im je posao blizu pa ne troše na prijevoz, dok drugi možda imaju niske troškove stanarine, ali im na troškove puta odlazi velik dio budžeta.
20: U ovaj dio vaših prihoda spada vaša štednja i troškovi kreditnih kartica, troškovi životnog osiguranja i slični. To bi većinom trebali biti oni “troškovi” kojima zapravo gradite svoju ušteđevinu.
30: 30% vaših prihoda otpada na stvari na koje želite potrošiti svoj novac, odnosno na nužne luksuze kojima podižete kvalitetu života. To su troškovi poput odlazaka u restoran, kino, shopping, članstvo u teretani, ulaznice za sportska događanja, dodatni mobilni paketi, vikend putovanja i slično.
Jedna od najprivlačnijih stvari kod ovog pristupa planiranja financija je jednostavnost. Alocirajte svoje mjesečne prihode na ovaj način te se pokušajte držati ovog pravila i kod upravljanja svojim svakodnevnim troškovima, bilježite račune kroz mjesec te pratite svoj napredak. Ako vam se ovaj omjer troškova čini nerealnim pokušajte razmisliti koje troškove biste mogli smanjiti kako bi uspjeli svoj budžet rasporediti na način 50/20/30 i pokušajte da ovaj 20 dio ne pati previše.
50/20/30 je naravno samo jedan od načina koji vam može pomoći da lakše upravljate svojim financijama, a i potrebe za budžetiranjem su različite za svakog od nas.
Prije nego što krenete planirati svoj mjesečni budžet, analizirajte svoje mjesečne troškove. Izračunajte koliko vam novca odlazi na koju grupu troškova i pokušajte osmisliti vlastite financijske ciljeve. Pogledajte postoje li neki troškovi koje biste mogli smanjiti ili pak potpuno izbjeći.
Ono što je najvažnije, obavezno pratite svoju potrošnju. Na taj način ćete uvijek znati kako stojite sa svojim financijama, a uz ovu jednostavnu listu organizirajte svoj budžet:
- Analizirajte svoje fiksne mjesečne troškove
- Pokušajte realno sagledati situaciju i izračunati koliko troškova biste mogli izbjeći
- Odredite ciljeve za štednju
- Obavezno pratite svoje troškove i provjeravajte stanje svog računa redovito
Ako vam se čini da su financijski ciljevi koje želite ostvariti trenutno nedostižni ili teško ostvarivi, rasporedite ih na nekoliko manjih ciljeva. Njih ćete lakše ostvariti, a ujedno će vas i motivirati da nastavite uspješno dalje.
A kako se jednostavnije pridržavati pravila 50/20/30?
- Stavite na papir svoje mjesečne prihode
- Pomoću pravila 50/20/30 izračunajte koliko vašeg mjesečnog budžeta može pripadati kojoj kategoriji
- Planirajte svoj budžet oko brojeva koje ste dobili. Ako vas muči iznos novaca koji bi trebao odlaziti na štednju, alocirajte taj novac čim dobijete mjesečni prihod. Odmah izdvojite štednju i potom planirajte ostale troškove.
- I još jednom - pažljivo pratite trošenje svog budžeta